
Bergslagsbanan
Järnvägen mellan Gävle och Göteborg över Falun byggdes av enskilda järnvägsbolagen Gävledala järnväg för Gävle-Falun och Bergslagernas Järnvägar för sträckan Falun – Göteborg. Den senare blev kallad Bergslagsbanan. Båda dessa sträckor byggdes i första hand för godstrafik. Sträckan Falun – Ludvika över Borlänge togs i trafik 31 december 1875. Hela sträckan till Göteborg var klar 1879. Dagliga personresor mellan Falun och Göteborg startade först 1888.
Mötesplatser – Hållplatser – Stationer
På sträckan Falun-Borlänge byggdes mötesplatser med station i Falun, mötesplats i Tisken, Hinsnoret och hållplats i Tomnäs, mötesplats i Ornäs, station i Domnarvet och station i Borlänge. I Hinsnoret ordnades en anhalt där resande kunde kliva på och av tåget, vanligen en rälsbuss.
En fastighetsbildning skedde 1926 för avstyckning av tomt för en stationsbyggnad till blivande Hinsnorets järnvägsstation. Hinsnoret fick därför i början av 1930-talet en järnvägsstation med stationsinspektör och ca fyra anställda. Persontrafik stannade för på- och avstigning i Hinsnoret till 1960-talet. Efter etableringen av järnvägsstationen underlättades resandet för byarnas skolbarn till Tomnäs skola efter att Norsbo byskola lades ner 1934.
Förrättningskarta visande avstyckning av tomt för järnvägsstation Hinsnoret, upprättad 1926. Källa: Lantmäteriet.
Hinsnorets station idag
Idag är stationsbyggnaderna privatbostad men bevarade i stor utsträckning.
